訓練生の皆様
こんにちは、
今日はNIGHT関係について
FAR内で使用される夜間に関係した内容をまとめてみます
PRIVATE PILOT訓練後半、計器飛行訓練中の方でしたら、復習ついでに読み進めてみてください
- FAR1.1
- FAR61.57(b)
- FAR91.209
”Night means the time between the end of evening civil twilight and the beginning of morning civil twilight, as published in the Air Almanac, converted to local time.”と書かれています
CIVIL TWILIGHTとは?
”Begins in the morning, or ends in the evening, when the geometric center of the sun is 6 degrees below the horizon. Therefore morning civil twilight begins when the geometric center of the sun is 6 degrees below the horizon, and ends at sunrise. Evening civil twilight begins at sunset, and ends when the geometric center of the sun is 6 degrees below the horizon. ”
(黄色が太陽だと思ってください) |
このような感じで確認できます |
この時間に関係することは2点ありましたよね
- ログブックにNIGHTの時間を記入することができる
- 機体にnight equipmentが必要
night訓練はこの時期20:25辺りから始まります 訓練生さんは朝から学校に来ていることが多いので、訓練終了後はヘトヘトになってます
つぎにFAR61.57(b)
|
1hour after sunset to 1hour before sunrise |
”(b) Night takeoff and landing experience. (1) Except as provided in paragraph (e) of this section, no person may act as pilot in command of an aircraft carrying passengers during the period beginning 1 hour after sunset and ending 1 hour before sunrise, unless within the preceding 90 days that person has made at least three takeoffs and three landings to a full stop during the period beginning 1 hour after sunset and ending 1 hour before sunrise, and—
(i) That person acted as sole manipulator of the flight controls; and
(ii) The required takeoffs and landings were performed in an aircraft of the same category, class, and type (if a type rating is required).”
Recent flight experienceの項目で"the period beginning 1 hour after sunset and ending 1 hour before sunrise,"の間に自分以外の人が同乗する場合には、遡って90日以内に.....と言う内容です
遡って80日目の日に上記時間内に2回の離着陸があった場合には、上記時間内に後1回離着陸をすればこの先10日はカレントな状態です
最後にFAR91.209
sunset to sunrise |
”No person may:
(a) During the period from sunset to sunrise (or, in Alaska, during the period a prominent unlighted object cannot be seen from a distance of 3 statute miles or the sun is more than 6 degrees below the horizon)—
(1) Operate an aircraft unless it has lighted position lights;
(2) Park or move an aircraft in, or in dangerous proximity to, a night flight operations area of an airport unless the aircraft—
(i) Is clearly illuminated;
(ii) Has lighted position lights; or
(iii) is in an area that is marked by obstruction lights;
(3) Anchor an aircraft unless the aircraft—
(i) Has lighted anchor lights; or
(ii) Is in an area where anchor lights are not required on vessels; or
(b) Operate an aircraft that is equipped with an anticollision light system, unless it has lighted anticollision lights. However, the anticollision lights need not be lighted when the pilot-in-command determines that, because of operating conditions, it would be in the interest of safety to turn the lights off.”
sunset to sunriseの間に飛行する場合には(a)position lights (b)anticollision lightsを点灯しなさいという内容です
気になるのが、anticollision lightsについてはPICの判断で点灯しなくても良いと書いてあります(下線部)
どのようなときなのでしょうか?
計器飛行の課程で勉強する内容なのですが、特に夜間雲や霧の中を飛行する際に、anticollision lightsが雲に乱反射して非常に眩しいんです 大型機になるとanticollision lightsがコクピットから離れているところに取り付けられているので、あまり感じませんでしたが特に訓練で使うような小型機はコクピットから近いので暗順応の関係、アプローチライトを見つけなくてはならない関係でanticollision lightsを消灯したほうが有利な場合があります
まとめ
午後の遅い時間にクロスカントリーなどに出発する際は、上記3つの時間帯にかかる可能性があります
もしそうなった場合でも良いように、全て要件を満たしているかフライトログブック、機体の装備品を確認してして出発するようにしましょう パイロットの基本は地上でも上空でもThink aheadです
授業では本に書かれていない、経験から得た内容を織り交ぜ丁寧にわかりやすく説明をします
最後まで読んでいただきありがとうございました。
まとめ
- Sunset to sunrise
- Your position lights need to be on (and anticollision lights if you have them)
- The end of evening civil twilight to the beginning of morning civil twilight
- You can log night flight time, and your plane needs to be night equipped
- 1 hour after sunset ending 1 hour before sunrise
- You need to be night landing current to carry passengers
午後の遅い時間にクロスカントリーなどに出発する際は、上記3つの時間帯にかかる可能性があります
もしそうなった場合でも良いように、全て要件を満たしているかフライトログブック、機体の装備品を確認してして出発するようにしましょう パイロットの基本は地上でも上空でもThink aheadです
授業では本に書かれていない、経験から得た内容を織り交ぜ丁寧にわかりやすく説明をします
最後まで読んでいただきありがとうございました。
0 件のコメント:
コメントを投稿